7 barvitých cestopisů krajinářských i národopisných br-ta kořistí této kavkazské pouti veršovaná povídka "Cerkes" velmi blízká ruské poesii romantické, ale s českým přínosem v motivech i ve smýšlení j mnohem významněji však ozvaly se černomořské dojmy v mohutné básnické skladbě .,Evropě", kterou básník r. 1878 se rozloučil s náměty kosmopolitickými. Mocnější než vzpomínky na výjevy mořské a na cestující na velkém korábu bylo celkové pojetí, příbuzné s názory ruských slavjanofilů, že západní Evropa jest sestárlá, ano zralá k pádu i že by jediné revolučni převrat ji mohl obroditi, ale že vyzní prázdnou marností, ne-li tragickou katastrofou, sáhne-li ke krvavému násilí místo politické humanity a demokratického bratrství. Tato koncepce, zpřítomněná událostmi francouzské komuny a obsahuiíci mužný soud o sociálním stavu Evropy aČrevolučních východiskách z něho, zhoustla Sv. echovi v úchvatnou alegorii, jejíž jednající mužové byli skoro jen mluvčími určitých myšlenkových funkcí, kdežto ženy zůstávaly sličnými schématypři veškeré prudkosti barev nanášených ve výjevech bouře a vidinách milostného štěstí v rajské přírodě, byl celek především· dialektickou stavbou, užívající účinných prostředků řečnických při básnickém řešení závažných problémů. Ale z tohoto dusného ovzduší sociální revoluce za soumraku civilisace osvobozoval se básník návratem do domova, kam jej takřka volal stín otce právě zemřelého. Zřeknuv se nyní navždy povolání právnického a získav redaktorstvím "Květů" dostatek volného času; zabral se do rozsáhlých plánů básnických, které vesměs nějak souvisely s odkazem otcovským. Touže po venkově i po kraji dětství, vzkřísil v selankovitém cyklu II Ve stínu lípy" celou