2 právních celků, v říši umění svéprávnosti tvůrčího gema jdouciho neoblomně za hlasem vlastního srdce a osudu. Pak hned na prahu nové konstituce, jež přinesla netušený pohyb publicistický, ujala se vedení veřejné myšlenky u nás generace Májová s Janem Nerudou a Vítězslavem Hálkem v čele a dříve než se propracovala k zralým dílům básnickým, projevila se politickým novinářstvím a literární kritikou, kdež prudce a důsledně hájila nové zásady: právo básnické osobnosti proti tradici, všelidské evropanství proti české a slovanské úzkoprsosti vlastenecké, v přítomnosti kotvící reaIism proti romantice historické dálky, reformní zájem o mravní a společenské otázky proti opatrné konvenčnosti dotavadntho tvoření slovesného. Generace "Ruchu", kteráž se k Má· jovcům za ne dlouho přidružila, jsouc asi o deset let mladší a z níž záhy vynikli hlavně Svatopluk Č'~ch a Josef Václav Sládek, rozvedla proti západnietví a evropanství svých přímých předchůdců, druhou stránku národního programu osmačtyřícátníckého: pti veškerém uvědomělém uměle~tví zdůrazňovala volné občanství svobodomyslného Cecha, hledajíc důvody pro ně jak v příslušnosti slovanské, tak zvláště v dějinné velikosti národa, který již na sklonku středověku zápasil za mravní· a rozumová práva lidstva. Rodina, z níž se Svatopluk Čech dne 21. února 1846 v Ostředku u Benešova narodil, byla přímo typická pro střední stav český uprostřed minulého století. Otec, pocházející ze starobylého rodu selského a zaměstnaný se skromným platem jako úředník drobného panstva, náležel k horlivým osmačtyřicátníkům a zůstal věren vlasteneckému liberalismu, rusomilskému slovanství a deistickému náboženství dlouho po revoluci, která zanítila jeho prud-