a padl na kolena, aby se k nim modlil. V tom přicválá ke tfem rytířům rytíř čtvrtý, urozený hrabě v zbroji ještě skvělejší, a vida klečícího hezounkého hošíka, vyloží Inu, že nejsou bohové, nýbrž :rytíři, poprvé roznítí srdce hochovo pro rytířské ctnosti a vyzve jej, aby snažil se přijíti na dv6r krále Artuše, kde se shromažďuje výkvět rytířstva. Od té doby probudí se v duši chlapcově táž touha po hrdinských činech, jíž vynikal jeho otec a jíž předčasně padl za obět. Nadarmo matka odvrací Parcivala od toho slovem i skutkem; ani její lest nepom6že. Oblékne hocha do bláznovských šat6 a udílí mu zvrácené rady, jen aby udržela ho doma. Chlapec oblečen do cárů šaškovských, osedlá bídnou herku, kterou na. matce vymůže, a vydá se do světa. Nešťastné Herceleidě pukne nad tím srdce hořem. Mladý Parcival dostane se po mnohých dobrodružstvích na dvůr krále Artuše a jest do družiny Artušovy pro statečnost svou přijat. Teprve tam odloží šaškovský oblek, ale í rady matčiny, s nimiž v rytířském světě nelze ničeho; })oříditi. Rytíř Gurnemanc, starý zkušený hrdina, vychovává jej pro rytířskou společnost. Naučí jej zacházeti zbraní, chovati se při stole, dvořiti se damám a ujímati se jich; doporoučí mu, aby ve všem zachovával pravou míru, aby hyl milosrdný a nikdy zbytečně se netázal. Vyzbrojen těmito rytířskými radami, které však směřují jen k pozemskému štěstí ft nikoliv též k nebeské blAženosti, v'yspěv v krásného jinocha, vydá se Parcival dále do světa, 65