klenot vždy Mlady a milostny. Pak se vdala a tím sama zbavila se té nejvábnější možnosti života. Když měla roztomilé děti a šlechetného muže, netoužila již po oné blaženosti nadzemské, nýbrž spokojovala se pozemským štěstím, jsouc jista, že i takto bohabojným životem dosáhne konečně věčné· spásy. Ale nemá poustevník přece pravdu, že doporoučí vzdáti se všeho pozemského blaha pro statky nebeské? Tu rozestřel se na tváři hraběnčině tichý úsměv: vychová některého ze svých vnuků tak, aby se stal hodným býti yyvolenu za rytíře Grálova. Hraběnčiny myšlenky přenesly se na knihu, kterou před chvílí četla: jak dojemně, jak přesvědčivě vylíčil básník na příběhu Parcivalově cestu lidské duše od bludu k božskému poznání a odtud k věčné blaženosti I Hraběnčin otec v mládí dobře znal básníka knihy a často jej obdarovával za jeho zpěvy o rytířích a jejich dobrodružstvích. Byl to chudičký bavorský rytíř z okolí Anspachu, odkázaný na dobročinnost vznešené šlechty. Teprve na sklonku života, jejž strávil na různých šlechtických dvorech ve Francku, v Bavorsku i v Durynsku, dostal malý stateček blíže rodného městečka, kde asi roku 1220 zbožně zemřel. Kdo básníka Wolfram a z Eschenbachů znal, musil jej milovati, říkával vždy otec hraběnčin. Byl-li v dobré míře, žertoval rád a uváděl tím vznešenou společnost, v niž skoro výhradně přednášel své básně, často do hlasitého smíchu. Posmíval se dobromyslně rytířům i jejích damám a '1