se tam hrdinskými činy; a· nebylo mezi frantkým rytířstvem turnaje, kde by některý z příslušníků její rodiny nebyl zvítězil. Chudí, vdovy i sirotci, poutníci a žebráci velebili hrad jejího rodu po celé zemi, nebol sotva kde byli štědřeji obdarováni a pečlivěji pohoštěni. Kostely, kaple, kláštery a špitály čítaly její rod mezi své zvláštní příznivce a dárce: ona sama požívala jakési slávy pro krásná bohoslužebná roucha, jež vyšila k nábožnému účelu. Všecky ty rodinné statky s hrady a s tvrzemi, s dvorci a s vesnicemi, s lučinami a poli, s lesy a s horami, bohaté stády, zvěří a rybami, byly v požehnané své úrodě a v rozmanité své kráse malým obrazem božího světa, kde dle v61e Stvořitelovy jest dosti místa pro pány i pro poddané, pro bohaté i pro chudáky, pro moc a pro služebnost, pro štědrost i pro vděčnost. Hradní pán měl na tvrzích i na malých hrádcích v okoli řadu chudších rytířů a na venkovských dvorcích řadu nezámožných zemanů, jimž ony statky propůjčil za služby ve válce a míru. Sám však měl svoje statky pro sebe a pro svůj rod propůjčeny od panovníka, za něhož táhl do boje a jemuž ve veškerých nesnázích pomáhal. Tato smlouva obnovovala se zamozřejmě od pokolení do pokolení: tak bylo za předků, tak bude za potomků. Než panovník sám měl také svou moc a vznešený svůj úřad propůjčen pouze na čas a to od patlOvníka všech panovníků, od Boha, jenž každému z lidí propůjčuje duši, propůjčuje život, propůjčuje milost, prop6jčuje svoje svátosti. 57