se nesluší, aby starý válečník jako já zabýval se hříčkami pastýřskými. Leč byla to tak utěšená báseň jako ta vlídná krajina při řece Minciu. Snad i ty poslechneš rád obsah té písně, ačkoliv jistě z četby ji znáš. Dva mladí pastýři usedli v stinné jeskyni ,kol dokola obrostlé planou révou nesou~í již hrozny; třetí pastýř zatím hlídá jejich kozy a kozlíky. Jeden z přátel jest výborný pištec na pastýřskou píšťalu, druhý vyniká jako zpěvák. Pustí se o závod, davše v sázku prosté svoje náčiní. Proslulý pištec - jmenoval se tuším Mopsus - chce se pokusiti, zda by dovedl také. něco zapěti, a opakuje píseň, kterou kdysi vryl do stromové kůry. Jest jakási žalostná pohřební píseň, kterou pastýř pěje. Miláček vil a věrný sluha Bakcha, boha vína, Dafnis zhynul. Celá příroda pro něho lká: háje zpustly, pahorky osiřely; pastýři nehnali stád k čerstvým f.ramenům; na polích místo obilí vzklíčil kouko, na záhonech bodlák místo fialek. Již již pospíchají pastýři, aby postavili na hrob milovaného Dafnida kámen s pamětným nápisem. Sotva Mopsus dopěl tklivou svou píseň, přichystal se i jeho druh Menalkas ku zpěvu. I on zpíval o Dafnidovi, avšak nebyl to již Dafnis usmrcený, nýbrž Dafnis nesmrtelný. Bohové přijali jej mezi sebe na nebesa a nyní se stal zpožněný Dafnis ochráncem pastýřského kraje, kde druhdy žil. Lesnaté kopce zvěstují jeho slávu, skaliny a křoviny vychvalují jej jako nového boha. Nyní zavládl mír: nikdo nedělá úkladu 49