střed ukrutných boj6, kde mrtvoly plnily koryta řek, a kde rozvášnění bohatýří toužili napíti se krve svých nepřátel, uměl Homeros vsunouti řadu utěšených obrázků pokojného a radostného rolnického života. Všem utanuly v mysli líbezné výjevy, které umělec-bůh Hefaistos vtepal do drahocenných kovů, z nichž ukut byl AchiIleův štít. Na povrchu štítu bylo pět soustředných' vrstev z mědi, z cínu a ze zlata. Střední prstenec znázorňoval v mědi vesmír: zemi uprostřed moře a nad ní oblohu se sluncem, měsícem a hvězdami. Krajní úzký kruh rovněž z mědi tepaný podával obraz okeanu, obtékajícího vše. Na druhém kruhu vyciselováno bylo v mědi město v míru a ve válce, na čtvrtém, také z mědi vyrobeném několik, příběhů pastýřských .Ale jak kouzelně se smál třetí kruh svými rolnickými výjevy tří ročních časů, které božský zlatotepec vymodeloval v nejdražším kovu! Tam rozrývali rádly oráči hluboko tučnou ornici a byli za svou práci odměňováni číší vína. Tam slllfily se obžinky: ženci se srpy, vazači s povřísly, sluhové a ženy chystající oběd připomínali ihned radosti léta. Tam předvedeno bylo vinobraní: mladistvé dívky a veselí jinoši nosili v košících sladké plody révových křů a tančili souměrně k hudbě vary ta, která oslavovala v smírném smutku skon hocha, usmrceného střelami boha Apollona. Když Homeros popisoval podivuhodný Achilleův štít, viděli všickni štít živě před očima, a každý se zalíbením si zpřítomňoval právě výjev, jenž mu byl nejmilejší. Zároveň však tušili prozíravější z po 38