vedle výtvorů obraznosti básnick6 osvojují si .,ěern! umění" také smělé snahy 6 obnovu církve a mravii: proto souvisí knihtisk v prvních dobách svého vývoje nejen se zmíněnou renaissanci, ale i s naboženskou reformací. Vynález knihtisku teprve dal knihám jejich vlastní podobu, jak nám jest běžna. Starověký Homeros i středověký Wolfram z Eschenbachú přednášeli ústně své výtvory. a jejich posluchači zaznamenávali písemně jejich dila, která pak kolovala v opisech mezi čtenářstvem; také básně Vergiliovy šířily se rukopisně. Při tom často od opi sova čd a nápodobitelii vkládáno do rukopisu leccos nového, vedlejšího, nepříslušného, co posud sotva můžeme odloučiti a rozetílati od původní podoby výtvoru básníkova. Nyní však byl spisovatel jist, že tiskař správně a úplně otiskne jeho rukopis, a že tedy kterýkoliv čtenář snadno se dozví, co spisovatel myslil a jak to vyslovil. Od vynálezu knihtisku stává se vůbec spisovatel osobností váženou a samostatnou. Protože jeho díla se lehce a rychle šíří, nabývá veřejné moci a značného vlivu na obecenstvo.. Ježto tiskař neb jiny nakladatel si od spisovatele kupuje. rukopis díla, měni se spisovatelství v povolání hmotně výnosné, a proto může se mu básnik neb učenec plněji věnovati než dříve, dokud závisel na klášteře, na škole, na světském pánu. Poslední náš obrázek "Velka Encyklopaedie" (ae - é) kreslí francouzskou učenou společnost ze . století XVIII., doby to, kdy spisovatel moci a vážností svého pera staví se v popředí celého národa. 19