a zduchovněno, všecko vykoupeno, velkou bolestí moudrosti. Pak napsala Teréza Nováková v Proseči ještě závěrečný svůj projev publicistický, Genialita citu, řešící důmyslně otázku ženskou jako otázku lidskou, a již již klesala ruka ochromená smrtelnou chorobou, jíž básnířka za dva měsíce po té, podlehla v Praze 13. listopadu roku 1912. Tři z pozdějších prací Terézy Novákové mají za jeviště Proseč a rozvádějí motivy, vyvážené z tam· ního života a podání, největší román básnířčin Děti čistého živého, psaný v 1.1903-1906, drobný obrá· zek Káčo, vstávej! z r.l909aposlední, nejzávažnější povídka z Úlomků žuly, Na faře, kterou spisovatelka - v ustavičném zápase se svou chorobou - vytvořila nadlidským úsilím a přece v jasných a svěžích barvách koncem r. 1911 a počátkem r:'1912. V Dětech čistého živého sluje Proseč prostě Měs· tečko,a zde, v domově moudrého Josefa K vapila, sta· tečné Heleny Koutné a mladistvého problematika, školmistra Jiřího Koutného, se slévají v jednotu ži· votní i románovou všecky různorodé proudy a pra· ménky náboženského blouznilství, sektářství, chi· liasmu a osvícenství v nejvýchodvějších Čechách; prosečský rozvážný občan Josef ~ vapil, stojící pří· mo symbolicky na pomezí bludařského mysticismu a náboženského osvícenství, dějově i osudově sou· středí kolem sebe všecky Děti čistého živého a také přijímá na sebe největší podíl tragického utrpení, kterým jsou důsledně pronásledováni tito věrní vy· znavačinejvyššího Ducha. Pronika výmpozorováním 44