spisovatelčině samostatně. Naivní a zádumčivá črta Z dívčíškoly ukazuje v postavě Ludmily Horákové, zřejmě s rysy autobiografickými, v čem záležela podstata češství· podle dívčích názorů Terézy Lanhausové; láska k národní minulosti, vroucí poměr k českému jazyku, nadšení pro vlastenecké písně - tot trojí statek, jejž mladá žena, zcela v duchu básní i listů Boženy Němcové, míní jako matka odevzdati svému dítěti. Ve vzpomínkové kresbě Z mého rodného domu, prosycené kouzlem blouznivého dětinství, zdůrazněno jest tragickou figurou Heř· manovou liberálně politické tíhnutí Mladé Čechie a postižen je správně i oslňující opar romantiky, jenž obestíral v očích mládeže politické "mučednictví". Zajímavě prohloubeny jsou všecky tyto' otázky v širokém autentickém obraze dívčích tužeb a snů Terézy Lanhausové, Z jarních dob, který vznikl až počátkem let devadesátých a uveřejněn poprvé 1915 v Zlaté Praze. Spisovatelčina blíženka Ida Lhotová prožívá až bolestně rozpor mezi dvojím češstvím: zamítá starší historisující, jazykové are· signované vlastenectví, jež je zosobněno přítelem jejího otce, pa~m Faktorem, a rozhoduje se pro národnost hájenou liberální, útóčnou politikou, jíž slouží student Kovář - ale sama, dospívajíc, chce trpělivou a obětavou prací učitelky prospívati češství, které by takřka syntetisovalo oba směry. Závěr tento ovšem myšlen jest v duchu pozdějších názorů Terézy Novákové, které vyvrcholily přesvědčením o nutnosti obětovati osobní blaho užitku obecnému; 14