české, hlavně v době pře myslovské a lucemburské, přednášely se nadšeně skladby domněle staročeských Rukopisů, opěvovala se písněmi staročeských romantiků ze školy Čelakovského krása a velikost vlasti i pohotová odvaha položiti za ni život - setrvačností udržovaly se takto v dívčí mládeži národní ideály předbřeznové, které posilovalo též čtení starší české literatury, Kollára, V ocela, Jablonského, Klicpery a Chocholouška. Ale ze vnějšího světa doléhaly na vnímavou duši dívčí novější proudy: někteří mladší učitelé na ústavě, hlavně prostřední básník H. V. Tůma, hlásali vedle vlastenectví staršího způsobu též -liberální zásady, jak je činem za· stával obrozený konstitucionalismus český; stálé veřejné projevy svobodomyslné mládeže proti vládě a pražským Němcům odrážely se živě v mysli dívčině; literatura družiny Májové nabízela matné, ale svůdné typy blouznivého, trpitelského češství ve Pflegrově Olšovském a Jarolímu z románu Na úsvitě od K. Světlé, a posléze zazněl i z nejnovější produkce t6n, jenž úplně hověl představám mladé horující svobodomyslné Češky - Svatopluk Čech napsal své Umírání. Velmi věrným ohlasem mladistvých vlastenec· kých a liberálních tužeb Terézy Lanhausové v letech 1865-1868 jsou tři dokumentární práce novelistické, dvě povídkové vzpomínky, zařazené do knihy Z měst a ze samot, Z dívčí školy a Z mého rodného domu, i rozsáhlá memoirová skladba až románové rozlohy, Z jarních dob, vydaná až po smrti 13