ustřední problém, k jehož duševědnému a umělec· kému luštění zavazuje literární studium zjevu Terézy Novákové. Budiž však dovoleno mně, jenž jsem po dlouhá léta stál své matce blízko, ne·li nejblíže, a to nejen hlasem krve a společenstvím života, nýbrž i pospolitostí práce a souzvukem zájmů, abych uká· zal, že samo češství, které zpravidla bývá neměnným a trvalým statkem názorového a citového života, se vyvíjelo u Terézy Novákové velmi složitě, rozšiřujíc a prohlubujíc svůj obsah. Rozhodnou, ba horující Češkou byla má matka vždy; avšak v jak bohatou a svítivou drůzu podivuhodně vyhraněný~h krystalů vyspěla její národnost postupně za vlivu soustavného studia, mravního zrání a obecného pokroku češství! Teréza Nováková vzešla z rodiny německé krví, nikoliv však smyšlením. Děd můj, František Lanhaus, úředník České spořitelny, narodil se v Hradci Králové, kdež otec jeho byl poštmistrem, ale po meči pocházeli Lanhausové podle tradice z Porýnska, po přeslici z německé části sevérozápadních Čech, doma mluvilo se, tuším, po německu. František Lanhaus přilnul však působením královéhraqeckého prostředí a hlavně vla· steneckého gymnasia tamního k národnosti české, jíž přiblížil jej zvláště horlivý kult naší hudby, ale uzavřená, klidná, až flegmatická povaha jeho ne· připouštěla hlasitějších projevů smýšlení a cítění českého, zvláště když němečtí představení a sou· 10