Stáziččina a Františkova. které znamená vltězstvf citu a přirody. do volného vzduchu. v němž kvete a zplvá jarnl slAva Boflho těla v Břevnově. Málokdy se básnlřčtino pero vzepialo k tak plesnému lyrismu. zvýšenému ještě tlm. že s půvabnou ironii se tu stále konfrontuje praktická prosaičnost panl maminky .od beránkac a skřivánčl vzlet jejl dcery. Ale ani zde nezůstává u Karoliny Světlé intimnl dušemalba milostného děnl bez hlubšl perspektivy. Stázič· čino procitnuti láskou z nečinné lhostejnosti. z otupělé letargie. z trpného mecbanismu k energii. ke smyslu pro život k vědomi a radosti vlastnlho já. psychologický to motiv. opakujici se II Karoliny Světlé stále ve variacich vždy nových. jest spolu kritikou i odsouzenlm žensM před. březnového v pražské společnosti měšťanské. jemuž ženina osobnost byla jen věci. jejl vůle nicotou, jejl štěstl oběti přinášenou samozřejmě Mamonu a Autorf1ě. Oba zanlcenl nositelé viry v cenu všemocné lásky a zároveň opovrženl k mrtvé autoritě. František a Stázička. hynou. ale i tuto princip jimi vyznávaný vitězl. a oba jeho odpůrci. naivnl panlmaminka od •. beránka" i přemoudře· lý Cerny Petfiček must ač neradi, uznati. jak se nejen přepočitali. ale i mýlili. Jejich tragikomedie. doprovázená tra· gedii jejich obou •. dětí". nekončl se disharmonickým akordem. nýbrž výkřikem naděje ve vzestup a vltězstvl oněch revolučnfch a romantických hodnot. kterým nejen malý svět dolnlho Koňského trhu, ale i celá patricijská Praha předbřeznová tak usilovně a tak marně stavěla překážky. Cerný Petflček Karoliny Světlé nenl tedy pouhým přiběhem romantické lásky v propracovaném rámci staropražském a v osvětleni teskného humoru. Jest mnohem vice: básnickou kapitolou z mravnlch II společenských dějin městské duše pražské.