celé zeměkoulic. Cerný Petffček si zahrál s oběma svými pftznivkyněmi. s pant regentkou i s pant hospodskou. na tradičnt rodinnou autoritu. která bytosti jí svěřené pokládá za pouhé věci a tudíž si dovoluje s nimi mechanicky nakládat. nepopřávajlc jim ani práva žiti podle svého srdce ani rozhodovat o svém osudu: jako ochotný a všetečný nástroj předbfeznové rodinné autority jest Cerný Petřlček básnířkou. k této otázce neoblomně důslednou. souzen a odsouzen. takže se navždy rozkolIsá ve víře v sebe sama i v přesvědčení o všemoudrosti ducha všehomíra. Zde tkví tragický prvek osudu Petřičkova. Přlběh muzikantské lásky Františkovy k Stázičce. romantický útěk milenců do světa. jejich úplné ztroskotáni životni. toť vesměs prvky. jimiž se Karolina Světlá zároveň připlná k staršl tradici českého romantismu a zároveň vyjadřuje svůj nejvlastnějšl názor životni. Jak dlouho vede bezpečná cesta k srdci divčimu. jak milenka z měšťanského blahobytu za potulným umělcem prchá do ciziny a bidy. jak pravda uměni. třeba hladového. jest živým protestem proti mravnlm pfedsudkům sytého a samolibého měštanstva. to vše jsou známé motivy tylovské. Karolina Světlá dala Františkově dobrodružsM zajimavý výklad psychologický. zesilujicí ještě romantismus přiběhu: v jeho žilách zpivá krev kozáckého otce. který v krátkém a neodpovědném opojeni zplodil s prostou pražskou pečenářkou nadané a neobyčejné ditě roztoužené po dálce a dobrodružstvl. Motiv pobytu ruských vojáků a důstojniků v Praze za válek napoleonských. který nezůstal beze vlivu ani na vývoj slovanské vzájemnosti u nás. se v dile Karoliny Světlé opakuje a tvoři v pozdní skladbě SkapuIIř zvláště důležitý útěk dějový; zde přispěl k prohloubeni psychologickému. SpOjila-Ii spisovatelka vypočitavý a rozumujicl arivismus kramářek a hostinských z Koňského trhu i jejich pomocnika Petřička nerozlučně s pochmurným ovzdušim ejich čtvrti. položila vyvrcholeni milostného rozhodnutI 29