potřeby to. kterou vypěstila stoletá konvence. Krása hrdinského gesta. jehož schopnost byla ženám upIrána. sama okouzlovala; osobnost rostla u vědomi. že možno se mravně rozvinouti tak. jak si to osobovali jenom muži. a jako m6dnI rekyně byla uctlvána žalná Němka Charlotta Stieglitzová. která. chtějic býti sestrou antické Alkestidy. položila v promyšlené sebevraždě svůj mladý život za slabošského chotě. planého básniřika, doufajic uvolniti v něm velkým zármutkem konečně schopnosti tvůrči. A tak mesianismus ženské dobrovolné oběti. do něhož se vtělil etický individualismus osobnostni doby. se jevil konečnou a osvobozujicl odpovědi na emancipačni svody. kterými ohrozil duch saintsimonistické revoluce bezpečnost před· březnové Evropy. když byl probudil lákavými dotyky v ženině pleti touhu po svobodě. Pohřbivše v propadajlclch se hloubkách srdci poku. šenl. jimiž prošly. bližily se před sto a před osmdesáti lety mladé ženy k snoubencům a mužům s tázavým očeká· vánlm. kdy konečně požádaji jejich velké oběti. aby byli jl sami očištěni a obrozeni. Nemělo býti porozuměno této nevyslovené otázce. neboť mužové i tehdy dávali přednost malým službám životnlho pohodli před jakýmkoliv ne· pohodlným heroismem. Ani veřejné poměry doby před. březnové. jejichž zákony a útvary žen i nadále zneuznávaly. nedopouštěly. aby snad nablzená oběť byla přinesena celkům opravdu nadosobnim - láska a manželstvi zůstá· valy stále ještě jediným zápasištěm ženiných energii. Posléze unaveny čekánlm a jindy otupeny poznánIm. že největšI oběti byly přineseny bez užitku. přestaly mladé ženy snít. toužit. sytit svou obraznost přeludy a počaly se nevédouce o tom a nechtějlce tomu. připodobňovati svým matkám. A po stu letech. kdy dávno vyhasly jejich oči a v hro· bech se rozpadl hedváb jejich pleti. zůstaly vnučkám a pra· vnučkám po nich vyšIvané podložky. kvltkované přibory na kávu a zčernalé snltky barvlnku mezi zažloutlými listy básni Máchových a Lenauových. 10