15 lásky, tak vtipné obrázky vesnických figurek a situací z těchto dvou cyklú, neunavlI(> zhudebfIovaných, voní a lákají, blaží a rozveselují jako otevřená truhla babiččina; vracíme se k nim, vždy znovu omlazováni. V posledních patnácti létech života vyhasínal však přece Sládkovi humor, kterým se dotud vysvobozoval ze strašného utrpení míšní (j nervové choroby, přihlásivší se poprvé roku I ií!';;{. V/,dill :;C po:;tupnč úll:olú llčitelskýcla redaktorsk()ch, llch(Jlil se do somoty, hlavně v malé vile zbirožské, kterou střídélval s lázeňskými pobyty, v Chudobě a v Poděbradech; síly, vyvzdorované na nemoci, věnoval skoro výhradně svému Shakespearu. Smrt kosila: v řadách nejdražších: roku 189:0 oželel skon matčin, roku 1901 položil na Zeyerovu rakeV' k!ltic'.Í svých "Písní smutečních", roku 1908 odešel dvaadeva~ desáti let(J okc, c!0Pľ()vozen elegiemi knihy "Lethe", zál1y na to propadl V rchlický dlouholetému svému umírání. I básnické myšlení Sládkovo, jak je známe 'ze tří závěrečných soustředných knih "V zimním slunci" (1897), "Za soumraku" (1907) a "Lethe a jiné básně" (1909), zasv·ěceno bylo hlavně záhrobí a meditacím o Bohu, jenž stávaje se osobnějším a křesťanštějším, pozbýval postuRně: své lhostejné přísnosti. J. V. Sládek. který v svobodomyslném rozhorlení mladosti rád zabouřil proti církevnímu učení a jeho strážcům, přibližoval se postupně názoru křesťa.nskému a1Ia rozdíl od panteisty Vrchlického vyznával i opěvoval, podob ne jako mystik Zeyer, osobního Boha. Básník-myslitel cítil, jak se sám blíží vodám podsv'ětním, ale též, jak 'blednou obrysy t,ěch, s nimiž se tam doufal setkati; čím horliVěji pil sám ze zdrojů vzpomínek, tím mlli bylo jasnější, že jejich nejdrnžší před:metové \dávno se opojili vlahou z proudů zapomnění. A.čkoliv se nyní zabýval hlávně minulostí a třebaže jej mladší pokolení již 2Ja literárních bojů na počátku 90. let byfo zavrhlo