14 znělkách" poután byl ještě poněkud zdobnou formou sonetu, kterou Václav Solc zasvětil politické dumě fl kterou Sládek sám horlivě pěstoval podle vzoru Vrchlického; v "Ceských písních'" sáhl však k účinnému útvaru chansonovitému, určenému pro sbor a pochod, jmenovitě sokolský. V politické lyrice Sládkově, spíše málomluvné a úsečné než emfatické, poznáváme Nerudova samostatného žáka: nikoliv k minulosti, nýbrž k přítomné chvíli se obrací hlclVní zřetel hrdého karatele, jenž ne~,lJled{lvlÍ příčinu národnícli nezdarů pouze v útisku, nýbrž .ve vlastní vině otrockých duší, ale nikdy nepozbývá víry ve zdravý kořen národa--- takto pádná a prudká Sládkova tendenční píseň, podstatně rozdílná od současných "Jitřních písní" Svatopluka Cecha, značí významnou stanici na draze vedoucí od Máchy až k Macharovi fl Bezručovi. Nepojímal však venkova výhradně patetick!:l. Nedlouho po "Selských písních" poslal do světa dvě sporé, těsně spolu souvisící knížečky "Starosvětské písničky" a "Směsku", ve kterých, jak praví sám, "snažil se přiblížiti opět české národní písni a tónu Fr. L. Celakovského. Nejsou to v,ěci dělané", pokračuje pak,' "zazvučely mi v duši jako ohlas toho, co za dob dětství slýchal jsem zpívati v našem starém Berounsku". Takto v období, kdy národopisný ruch usiluje na česk~m venkově zachrániti poslédrií zhytk!:j h!:jnoucího lidovéllO sv,érázu, vrací se tlumočník Burnsův k umělecké metodě ohlasů: jako lidový zpěvak chce tvořiti z duše a ve slohu zachovalého starosv'ětského ,venkova, .zachytiti j"eho t!:lPické postavičky, zmocniti se jeho rytmu 11 hlavně postihnouti jedinečný dar jeho humoru. Touží z'mizeti za tímto svébytným malosv'ětem, pohřbíti pod širokým smíchem a očisťujícím pošklebkem své utrpení, p:rahne jako dříve v dětských motivech vrátiti se do ráje mladosti. 1\ daří se mu to. Jak něžné písně\ dívčí