8 znal pouze povrchně, když ji dne 15. září 1873 vedl od oltáře v Počátkách. Ale Emilie neměla do básníkovh tvoření zasáhnouti inspiračně ani jako šťastná nevěsta. ani jako kl}dně spokojená mladá žena, nýbrž pouze jako ztracená, v prvním rozpuku zmařená bytost. .Již dne 19. srpna 1874 při porodu ,mrtvého dítěte zemřela mladistvá paní -- a vlastně teprve v této tragické chvíli se narodila pro poesii svého muže, zajikajícího 'se zprvu v mukách zoufalství. Zachmuřeného erotika n:erudovského, do jehož stříbrných strun nejčistší melodie ob~as udeřila divoká vášnivost temného zbarvení, vystřídal· záhy elegik lásky. Bytost milenčina žila v _ jeho nitru dále netoliko se světlým kouzlem nevyčerpané něhy, ale i s výčitkou nedořešených roz'porů, měnila se, duchovněla, pozbývalo pozemských obrysů, svítila z mlžné dálky vidmem věčnl1 a tak se bezděky odcizovala světu nezapomínajícího milence, jenž nadán věrnosti k domovu, k moři, k přátelům. k rodině, oslovoval ji ještě po třiceti létech. Ať se po ní vzpínala touha v prudkých rytmech s:ymfonick,ého členění, ať posílal za ní tichý pozdrav v průzračných slokách s prostotou lidové písně, vždy byla tato záhrobní lyrika křtěna horkými vodami tryskajícími ..z hloubek citu, ale zároveň se ozývala (U Sládka také meditace, vzlétající stále do vyššíCh a kladnějších vrstev myšlenku. Tu' od černé fatality, spatřující v životě jen krutě marnou hru, povznáší se resignací a láskou ke všem trpícím až na práh 'polokřesťanského, polostoického spiritualismu, jenž se nebojí smrti a dohaduje se svého Boha, zprvu vznešeně lhostejného k lidskému hoři, později osobnějšího a vyžadujícího si spolupráce člověkovy pejen ua osnově světa, ale ~ i na evolučním růstu božskosti. Tuto dráhu od pochybností a .zoufalství k víře ve smysl života, od výčitky k mírnému úsměvu v slzách, urazil Slá<;lek mezi svými prvními tře-