4 svého básnického učitele Jana Nerudy, jen o půl roku starši než Svatopluk Cech. V dětstvi, ztráveném uprostřed lesni přirody brdské, pohrouzil se hluboko do lidových tradici svých tázovitých krajanů, zvláště do jejich' pisňového pokladu; čerpal později z něho vydatně. Starodávný venkovský kantor a obětavý kněz vlastenec stáli u počátků jeho vzděláni v rodném městečku; roku 1857 započal v Praze studia gymnasijni jako chudičký student bez valných prostředků, ale i bez přizně u pedantických učitelťí. Duch často churavějiciho hocha se rozvil teprve, když z nev lidného učiliště piaristického přešel do sexty na gymnasium akademické; epůsobil to ,zvláště styk se spolužáky, sdruženými ve vlastenecké a . básnické kroužky; povahově 2mlužněl a sesilil jmenovitě přátelstvím k Jaromiru Celakovskému a hraběti Václavu Kounicovi. Hlavně sHn české jemnoduché šlechtičny ze starodávného rodu okouzlil plachého a nesamostatného venkovana; z domova' si přinášel rozsáhlé vzděláni jazykové, uhlazené zpťtsoby a velkou lásku k básnictvi, sám pak byl rozhodným demokratem, prudkým svobodomyslnikem a předevšim jinochem Z!latého srdce. Na jeho popud jal se Sládek studovati západni jazyky a překládatí z jejich literatur; odložil, přes nespokojenost rodičů, \ úmysl, vstoupiti na kněžstvi a oddal se r. 1865 přirodnim vědám, ačkoliv hrozil se představy "carského" profesora a toužil po dráze svobodomyslného novináře. Od r. 1866, kdy se přihlásil l!)rickými prvotinami v "Lumiru", "Světozoru" a "Květech", cítil se předevšim básnikem, a jeho sebevědomi vzrostlo, když mohl do almanachu mládeže zařaditi vlastnich jedenácte basní, dilem vlastenecky kontemplativních, dílem milostných, namnO'ze ve slohu prostonárodnich popěvkťí; mimo to zabýval se překládánim z Hyrona. Hluboce prožity bHly motivu, které nejsilněji se ozývaly z básní "Ruchu": nespokojenost s českým životem, touha po volnějším a