2 něji současnými poměry politickými, při čemž se obraceli stejně odmítavě proti Vídni jako proti Římu; s živým smyslem pro potřebll přítomnosti uměli spojovati lásku kl národním dějinám, o něž Nerudovd valně nedbali; o duchovní spojení se svobodnou a vzdělanou Evropou Z1ápadní usilovali přímo, nikoliv již prostřednictvím Německa, kde jejich předchůdcové skoro výhradně hledali své učitele a vzory. Vlastní duší a redaktorem "Ruchu" byl třiadvacetiletý filosof Josef V. Sládek, a celá životní i básnická dráha jeho zůstala věrna směru, který si b1::ll za svou generaci vytkl v programním sborníku své mladosti. Touha po svobodě vedla jej do ciziny a to daleko za oceán, do Ameriky, domova to občanského uvědomění; tam poznal mohutnou a zdravou vzdělanost i poesii anglosaskou, kterou se jal horlivě udomácňovativ Čechách. Tímto úsilím o zesvětovění a odněmečtění českého ducha a zvláště básnictví přidružil se k umělcům, kteří si; vystoupivše o něco později, vytkli za hlavní cíl literární světoobčanství v duchu západnickém, zvláště k Jaroslavu Vrchlickému a Juliu Zeyerovi, s nimiž tvoří význačnou trojici "Lumírovců". Ale vynikaje nad ně citlivým smyslem pro přítomnou skutečnost, neztrntil nikdy vztahu k národnímu zápasu, nýbrž jako přední lyrik politický zasahoval do něho přímo, nejinak než jiný. účastník "Ruchu" Svatopluk Cech. Nedošel sice jeho obecné obliby, leč sám jako přímý s)yn selského rodu a znalec lidového ducha sestoupil hIoub ke zdrojům plemenného češství a národního sv,érázu. Byl vůbec nadán vzácnou schopností nořiti se až ke kořenům života a to zJ něho činilo nejryzejšího lyriké1 českého vedle Jana Nerudy, k němuž se právem vždy hlásil jako žák a následovník. Sládkova píseň i dumé1 tryskají z nejhlubších vrstev citových, leč pouze tehdy, když osud podroboval jeho bohaté a přísné lidství těž,