kou a stejně bezduchými jako imposantními odkazy k nepoužité literatuře předmětu. Jsou celé vědecké školy, které vznikly pouze závistí na jednotlivce příliš vynikajíciho, který dovede všecko, po čem jeho p: t. páni kolegové marně se vzpínají, dráždíce svou neschopnost všemi prostředky ctižádosti; dodatečně ovšem sé ve vzdoročasopisech dokáže jeho nesprávná heuristika, jeho přílišná dtivěra pramenům zřejmě pochybným, ukvapenost jeho aper~us, formulovaných, běda, tak skvěle a přesvědčujících, probůh, dokonce čtenáře neodborného! Všecko jest ve světě Minervině hodilO závisti: značná publicíta knihy i její vděkuplné podání, chutnané každým čtenářem, řečnický úspěch ve veřejnosti i hojná návštěva přednášek od studentů, jubilejní článek v novináclí i pochvaln.á zmínka v cizím časopise, . bezcenný titul i platová trienálka ¸ všecko, všecičko, každý hadr, jak byfekl můj La Brúyere. Avšak jeho diagnosa, tak správná vcelku, zasluhuje-přece jednoho doplnění, a to se týče odstupňování učenecké závisti. Její rozsah a intensita se stupňují u převráceném poměru ke schopnosti a plodnosti závistníkově a to tak, že Vědecký tvůrce nezávidí skoro. vůbec, kdežto sterilní a impotentní duch ve své závisti se přímo zalyká. Martin Hattala, odpůrce Šafaříkův, Jagičův, Gebauerův, byl nejen klasikem neplodné neschopnosti, ale zároveň arCimistrem závistníků. Za to Šafařík, Jagič a Gebauer nezáviděli dozajista ani .okamžik. A právě proto se učenecká závist, tak vynalézavá ve vymýšlení různých umělých úskoků, tůčků, drobných podlostí a důmyslných masek zákeřnických, prozradí velmi záhy: ráda by jako kokotice udusila ve . svých vražedných úponcích zdravý a silný organism protivníkův a zatím sama usýchá, žloutne, hyne. A milosrdný čas hází ji v zápěÚ na ohniště, kde z ní zbývá sotva hrstka nažloutlého popela. 168