přednášel,zorganisoval Francouzskou alianci, byl z nejmoudřejších rádců v městském zastupitelstvu a přední silou v museu j ani sám nevěděl, jak Se stal samozřejmým střediskem kulturního ruchu v městečku dotud zaostalém. Když konečně přece přišel ustanovoyací dekret na pražský ústav, cosi v něm zaprotestovalo proti jakési lehkomyslnosti, s níž to vše má opustiti a s melancholií si vzpomněl na Bezručův verš, který sám často veřejně recitoval: Kdo místo mne na stráž? Apřece šel do Prahy, která pro něho, stárnoucího idealistu se šedinami na spáncích, zůstávala mrštíkovskou Santou Lucii. A nyní si představme životní náladu ušlechtilého muže po ročním neb dvouletém působení v Praze' Bojoval tam dosti dlouho proti zklamání, které ho přepadalo všude. V malých dvou pokojících ve vinohradském činžáku snažil se zapomeno~ti na útulný venkovský domek se zahrádkou. Smířil se pomalu s tfm, že v Praze pro jeho osvětovou činnost nebylo nikde místa,i že jeho kulturníhorlivost je přebytečná tam, kde je tolik starých pracovníků a kde se dívají spatra na příchozí z venkova. Uchyloval se do svého zákoutí, do rodiny, ke knihám, konejše se, že tak doplní mezery ve vzděláni. Ale nevýslovně těžko bylo mu u ~rdce, když se znovu ztroskotávaly v Praze pokusy, ve velikém městě patrně nemístné, přiblížiti se duším žáků a proměniti· se teplým slovem a pomocnými činy ve skutečného přítele mladých, důvěřivých hochů; dělej Cl> dělej, zůstával pro studenty pouhým profesorem, pro něhož mají leda zdrženlivou úctu a častěji pohrdlivou lhostejnost. A tu vidává na sebe upřeny pohledy venkovských chlapců s bolestnou výčitkou na rtech : Jak jste mohl nás, pane profesore, opustiti? Strachuje se posud chvíle, kdy jej přepadne tato tesknota na večerní procházce u Olšanských hřbitovů a má v kapse stále přichystán žlutý svazek francouz~kého myslitele, aby násilnou četbou zaplašil ony černé ptáky výčitek. * 162