K Rl! I K O V A e E S TA SLU Ne EM . Osmapadesátiletý divadelni kritik Alfréd Kerr jest dnes kulturni moci v Berlíně, ano, v celém severním Německu i í tam, kde nejsou pravidelně čítány jeho zprávy, rozbory, podobizny, posudky a capriccia z berlínských divadel,které již čtvrtstoletí psává do časopisú: "Neue (deutsche) Rundschau", "Der Tag", "Berliner Tagéhlatt", váží si vzdělané obecenstvo jeho skvělých a nabádavých přehledú, přednášených pro informaci o současném dramatě výmluvným a vtipným řečníkem. ~ Když se Kerr dožil abramahovin, uspořádal ze svých novinář. ských a časopiseckých statí, objemný výbor o pěti svazcích, s velmi sebevědomým, ale i přiléhavým názvem "Svět v dramatě", jemu! vúdčí berlínský nakladatel S. Fischer dal stejně sličné jako dústojné roucho: po třech svazcích věnovaných dramatickým zjevúm, jež. bua skutečně umělecké velikosti a opravdovosti dosahují, neb aspoň o ni usilují ("Nové drama" f "Rys v~čnosti", "Hledající a blaženi"), následoval řízný a prudkýdil, zabývajicí se divadelními podeňkami ("Jepice"), a na závěr shrnul Kerr ve knize nejskvělejší techniky své zhuštěné studie herecké ("Svět mimúv"). Když hyl Alfréd Kerr takto svezl a urovnal čtvrtstoletou žeň svého padesátiletého života do pěti vrchovatě napěchovaných a dobře pojištěných stodol, bylo každému nepojatému pozorovateli a znalci patrno, že má co činiti nejen s vzácně bohatou a sverázovitou osobnosti,. ale i s význačným nositelem zcela nového ,kritického typu, který se pronikavosti, ohněm temperamentu a vervou vystoupeni múžec měřiti snad se samým Lessingem. Ale pozor I Novotářský a prúkopný význam dramatické kritiky Kerrovy v Německu spočívá právě v tom, že navždy odzbrojila a. překonala pozdni lessingovské epigony, kteří bez mistrovy geniality rozbírali a hodnotili dramata podle absolutních zákonú i pravidel krasovědných a srovnává nim s domnělými či skutečnými vzory klasickými. Jejich estetická odtažitost, jejich retrospektivní směr' nespravedlivý k vývojové potřebě, jejich školský a pedantský' zpúsob psaní stal se zcela tlémožným, a nikdo dnes nepokládá ani,. 144