z nadlidského úsilí o vyšší možnosti života i z toho ze všeho ovšem nenacházíme u Peera Gynta ani nejmenší potuchy. Avšak dvojice Markétky a Solveigy bude vždy znovu povzbuzovati k paralele, i když víme, že to byl snad přímý podnět postavy Almy z románu Paludana Miillera "Adam Horno", jenž Ibsena pohnul, aby protiluthersky, ano mysticko-katolicky vysvobodil svého reka z moci ááblovy věrnou a obětavou láskou ženy světice. Ovšem, pouze závěrečný spasitelský úkol má Solveiga s Markétkou společný, kdežto v pozemském kolotání lásky a vášně nadobro se liší cudná a čistá posvátnost neposkvrněllé panny světice od horkého pudového ženství svedené milenky: právě na Markétku uvaluje Faust svou nejtěžší vinu, kdežto věčná nevěsta psancova a tulákova vyhrazuje si z divoké Gyntovy duše onen malý, světlý kout, kam viny a hříchy přístupu nemají. Dva motivy propracoval Ibsen, nejbohatší a nejsložitější tvůrce ženských postav v moderním básníctví, na Solveize, věrnost a moc spasitelskou, tedy rysy mravně citové. nepodléhající v ničem vlivu smyslné pohlavnosti. S modlitební knihou v ruce, vedouc malou sestřičku, horoucně lpíc na rodi9ích, vejde Solveig, mladičké děvčátko, sotva po konfirmaci, do Peerova osudu, a ihned pocítí pustý lhář a rváč "v duši svátek a nebe". A přece tato světlá a věrná rodinná bytost zříká se odhodlaně do~ova a sestry, otce a ma~ky, aby šla za Peerem a stála při něm všudy a přesE' vše: "Tam dole dusno tak tísnilo dech; to zpola též zrychlilo odchod můj, spěch. Zde však, kam sosny šum zaléhá z mýti   tiš, jaký zpěv! - duše má domase cítí. Cesta, jíž šlajsem, nevede zpátky." Ale dříve než Solveize přáno plné a blažené objetí, odchází Peer Gynt, obtížen novým vědomím viny do světa. Solveižinosud mění se v čekání. Její věrnost, rozestřenou přés zimy a léta, roky a desetiletí, vtělíl básník jako odpověá na obvinění žen z nestá.., losU, které Gynt pronáší po kalném dobrodružství s Anitrou, do. oné věčně krásné a světlé písně, již Solveig zpívá pro vzdáleného 134