bou; věrnost svému já není ani výsadou, ani pýchou, nýbrž pokorou a milosti. A co přece nakonec spasí pobloudilého Peera GYDta? Ze tam nahoře na severu pod věčnými ledy a hledíc do bf1ých zrcadel čistého sněhu, v cele samoty a žehnajíc svému odříkání, žíla bytost bez úhony, která zůstávala stále věrnou tomu, co V osobnosti Peerově bylo přese vše pravé a celé, chráníc svou láskou a vytrvalostí jeho znak boží, vtisknutý do čela. Tam u ní, v náručí Solvejžině,žil a trval s tou duší, jak Bůh ji chtěl sám, pravý a skutečný Peer Gynt, nad nímž troldové neměli moci. A nad jeho vykoupenou hlavou mohou se rozhlaholiti zvony svatodušní. II. DOVRESKÝ STAŘíK V kvetoucích a vonných zahradách villy Borghese vytvořil čtyřicetiletý Goethe cynicky divoké a zvířecky brutální výjevy "čarodějnické kuchyně" a intensivněji než byl by dovedl v prostředí severním, postihl pomocí výtvarných motivu brouwerovských á brueghelovských 1ÍestvUrnou obraznost germánskou, která si tolik libuje v bestiální pitvoře a děsivé křiklavosti. Stejným postupem tvůrčím vznikly v létě 1876 na slunné a barvité Ischii troldovské scény druhého dějství "Peera Gynta", vrcholící vzteklým mumrajem u královského staříka dovreského i sotva byl by Ibsen doma .mohl z lidového bájesloví severského vyjmouti tolik hrůzné grotesky a grandiosní ošklivosti, jako se mu to podařilo v zemi přirozené krásy a úměrného vděku. Dovreský výjev, připravený námluvami se Zeleně oděnou, která Peera Gynta uvede na svou cestu tvrzením, že II nich doma "černé se bílým zdá,. ohyzdné krásným", má v tragédii Gyntově mnohem významnější a pevnější místo než "čarodějnická kuchyně" ve vývoji Faustově. Příliš trpně piepodstatněn jest titanský myslitel středó~ věký. kouzelnickým hokusem pokusem a priapskými žerty pekelně přičmoudlými ve smyslného člověka erotických tužeb a hellénského okouzlení: jeho vnitřní bytost nezdá se zasažena touto infernální léčbou, pro niž dotud ve Faustově povaze nebylo valných pod ..• mínek. 131