bllvqstt zbožného rozhovoru. Moderní básník. pečlivě prokresluje film, kd~e evangelista podával pouhé obrysy. Východní kraj za předjaří prostírá se před námi v mlčenlívéchmuře í nad modravými gedry táhnou se dýmy a na4 nimi holubi a čisté nebe; a pak se tmí a smráká. Z učedníků jeden jest pochybovač beze vzletu a od~ ~ahy, druhý však věrný žák Ježíšův, jenž staví nad taje; obemy~ ~ající svět, čistotu svědomí a vůlí k dobru. Mistr na rozdíl od ~vange1ia n~mluvi mnoho, a učedníci ani za hovoru v polí, ani při večeři nepostihují svatQzáře kolem jeho hlavy. Teprve, když zmizí jim jako světlý přelud, uvědomí si v studu a strachu, kdo prodléval s nimi. Tu náš básník, jenž cítil božství svého poslání právě tehdy v nitru nejprudčeji, když zůstával souputovnfky zneuznán, nepochOPen, obrací se s bolestnou výmluvností k těm, kteří nejsou schopni uhodnouti přítomnosti boží ve svém středu. Uctívání genia, Ile však jíž mladicky překotné a opojné, nýbrž mužně tragické, llolá, napomíná a varuje z vroucích veršů závěrečných: .. Ó, všichni my, kdo chceme cos v své snaze, do Emaus ducha jdoucí, stůjme chvili a '<,Jizme, kdo se přidruží k nám v dráze· a zeptejme se, kdo to s námi pilí? A požehná-li nám též chleba skývu, pak blahoslavme ten svůj život celý I Čím odpykati největší z všech divů;' Bůh s námi šel - a my to nevěděli!" Nedopusfme, aby básníkovo slovo, které jako trs jarních kvetli vyrostlo u nábožné cesty do Emaus, znělo k nám kdy výčitkou a obžalobou I 120