CE S T O U D O EM A U S Střfbřitý, vlfdo.ý lesk jest rozptýlen nad závěrečnoukapitpl91Lukášovca evangelia. Zbožný zpravodaj, jenž sám nechodil s J~Ží •. $em ~ nejsa Židem, neznal z osobní zlmšenosti snad ani míst Mi~ s,trovy smrti, ličí se P9dívuhodnýin uměním pro,svitného slova, jak V mladé obci ,Ježišově, skládajíc! se z učeniků ~ oddaných žen, :shromážděných v Jerusalémě, uzrála za Ilěkolik hodin velkonočnich tucha a touha po ~ mrtvých vstání Mesiáš9vě v jistotu-a pře •. :svědčeni, kteréJ:>yly schopny přetvořiti se co nejdřive v záJrla!l~ <::lánek věroučný. Se všemi, kdo byli nejúže spiatis jeho osudy, setkává se Ježiš vnadzemské způsobě, nekráčeje, nýbrž vznášeje ~e, pln konejšivé laskavosti a . štědrý bezpečnými důkazy - d() ch\liurQých smutků opuštěné cirkve proudí z postavy Mistrovy blahodějná záře vykoupeného lidství. Do samého středu ~vého .oslavného vypravováni o JežišÍz mrtvých vstalém umistil Lllkáš jemně propragovaný přiběh o dvou učednících, jdoucích do Emaus, k,terý u původnějšiho evangelisty, Marka, napověděn jest jediným :sporým veršem: poznáváme smutek dvou věrných žáků, vzrušených velkými událostmi posledních dnů a ochuzených ztrátou učitele: slyšime, jak vykládaji nenadálému průvodčímI,! smrt Ježišovu Iprvní plaché zVě~~ o jeho vzkříšeni; jsme zapředeni do bohoslov~ llých důkazů cizincovy viry mesiášské; s trojicí rychle spřátelenou vstupujeme za soumraku do veČeřadla v Emausich, abych01n viděli obřad lámáni chleba a dobrořečeni, a když nás opouští neznámý host, věřime s Lukášem i s učeaiu1iy, že bvlto Ježíš sám, kdo otviral pisma a podával chléb s 'blahosTavenstvim. Mistrným rozp' borem psychologickým dOvodil Arnošt Kenan v "Apoštolfch'\ kterak za průzračnou legendou se v evangeliu samém rýsuje vlast~ lldálost bez jakýchkoliv přimětků zázračných a nadpřirozex(ých,a jak prudkost snivých vzpominek na Mistra s důslednou sam9~fej~ mosti zaměnila Ježíše za nezJ;lámého soudruha, jenž zmizelnepo·zorován; jemný dějepisec prvniho křesťanstvi neopominularcif vyložiti, jak význačný podíl na VZQiku víry o Mesjáši, vstavšim zhrobll, připadá tomuto zjeveni v Emausích. 117