VÁNOCE HÁNY KVAPILOVÉ Snad pouhou náhodou, snad již zvykem zastavuji se ve vánočních dnech u pomníku Hany Kvapilové v Kinského ~ahradě, jenž není nikdy tak půvabný jako když nasype sníh bilých tacetek mlčící paní do kUna, a když věnce z chvojí a jmeU u jejich nohou napolo zapadnou v čerstvé nÁvěji. Jest to jenom tichá souhra bílého kamene a svěžího sněhu nebo harmonický souhlas němépostavy s mlčenlivým klidem okolí v této nejtišší době roku, co dodává nyní ve vánočním čase Štursovu pomníku zvláštního kouzla a významu, či podléhám to já vlivu neuvědomělé již asociace myšlenkové? Ano, šeřf se v mých představách, a zdá st' mně, že jsem uhodl. Hana Kvapilová sdružena jest nerozlučně se hrou, do níž voní"':"" ach, jak ironicky I - vánoční stromek a kolem níž ~ ach, jak bolestně f - poletují dětské sny o štědrovečerní nadílce. Myslim dokonce, že když Hana Kvapilová hrála po prvé úlohu Nořinu, jmenovalo se drama (v prostoduché úpravě bodré Elišky Peškové) Vánoce, a tento, poněkud posunutý název sám určoval perspektivuí hle, tragédie ženy, která přes trosky rodinného štěstí, ulamujíc takřka vrcholek vánočnímu stromku drahých svých dětí, jde za hlasem svého svědomí! Hana Kvapilová, která se na mne zde zpod sněhové své pláštěnky dívá, není Norou Helmerovou, kterou mohlo kmitání svíčiček na vánočním stromku jejích dětí uvésti v kolisání. Vše to jest již daleko za ní, hluboko pod ní - docela již nenáleží tomu krásnému městu tam dole, kde ted mladé zardělé maminky vybalují dětem dárky a lehkomyslní otcové rozsvěcují stromečky. Všet() bylo. Opustivši svět jevů, který znamená nepokoj srdce a jeho štěstí, usadila se v čiré oblasti ideje a abstrakce, kde člověk zraje v Ipyšlence sebezdokonalování a mravní svobody. Jak jest tu jasno a čisto, ale jak mrazivo a siro I Kolem rtů Hany K vapiIové dávno zmrzl pozemský úsměv ženy, kterým nás okouzlovala, kamenné oči naší první - a Bůh ví, zda ne ta1Jé poslední - ibsenistky soustředěny jsou do ztuhlé dálky, ruc~ složené do kUna odvykly si hladit, laskat, objímat a kdyby nabraly z květů, v nichž se ztrácejí, roz 66