Do převratu, dík svému starodávnému rodu a vznešenémú příbuzenstvu vysokých důstojenství církevních i státních, stál v přední řadě historické šlechty, ale nikdy neprojevoval kavalírských choutek urozeného viveura ani nepokojné ctižádosti politika a diplomata. Jeho střízlivému duchu bez obraznosti a beze vtipu dostačovala dráha úředníka, a čím výše po nÍ stoupal, tím lnul úzkostlivější láskou ke kancelářské organisaci,. k přesností v aktech, ke kázni v úřadě. Konservativec tvrdě zkostnatělý, přísný ctitel autority a věrný vyznavač loyálních zásad, hlásil se stále k názoru doby františkovské, že není vyššího úkolu než býti sluhou státu; silná náboženská víra, že Boha dlužno poslouchati v jeho pomazaných místodržitelích na zemi a skrze ně, upevňovala jeho přesvědčení .. Oddán ce1oubytostí dynastii, hyl přece vším spíše než vídeň.,; ským centralistou j ve smyslu historické šlechty české mínil říši a panovníku věrně, poslušně a poněkud bezduše sloužiti v Praze, v rámci zemské autonomie, byť již značně okleštěné a to ještě po anenských patentech, v některé malostranské kanceláři s dvojjazyčnou spravedlností. Grillparzerovský typus, ale se staropraž~ ským pozadím I A pak nadešel převrat říjnový. Z důstojné lodi, na jejímž stěžni se mírnými pohyby houpal dvojí prapor, rakouský černožlutý a zemský běločervený, zůstal právě jen stařecký vrak: urozený a nuzný pensista, nyní bez přídomku a bez výsad, starostlivý otec dětí špatně vyzbrojených pro nový řád věci, beznadějný majetník čet~ ných váleČDýchpůjček, ztracený cizinec uprostřed demokratických poměrů, jichž spíše nechápe než nenávidí. Ale Prahy nedovedl by opustiti, i kdyby měl na někdejších panstvích svého zchudlého rodu útulek sebe pohodlnější, i kdyby odcísařštělá Vídeň poskytovala život sebe příjemnější. K Praze prostě a přirozeně náleží, aniž snad sám ví proč. Někdy se zdá, že je to především Praha církevní, jež ho neodolatelně přitahuje. Někdejší vůdce strany u1tramontánní, v níž jeho nepoHtického ducha odpuzuje příliš hlučný příval pohyblivého živlu lidového, nechybí při žádné parádě církevní i vedle pravidelné ranní pobožnosti u redemptoristů zajd~ si při svém bezcílném bloudění Prahou někoIikráte za den do některé tiché, chladné 64