div' - a zbo1.naoyla! znáš-li, - když umřela, že v srdci jípak crucifixum našli'" V aviIské šlechtičně šestnáctého věku zrcadlil se duch Calderonův a Grecův v křišfálu světectví. Teresade Jellús využila plně genia svého pohlaví, spojujíc milenku s myslitelkou, básnířku s organisátorkou, dámu velkého světa s pokornou služebnicí trpících bližních. A při tom - snad rys na ní hodný největšího podivu ...,..od hlavy až k patě dcera své země a svého národa: horká něha ovládnutá vznešenou přísností, vášeň poznání i lásky řízená neúchylnou kázní, hrdá individualita pokořující se řádu nadosobnímu. Avšak celý její osud uhnětla doba, když se plnokrevná žena oddala onomu velkému hnutí, které my na severu jmenujeme protireformací a jež románskému západu sluje renesancí katolickou j v tom s velkými dramatiky a malíři figuralisty své země byla zajedno. Zřekla se světa, aby sloužila Bohu i rozkoš smyslů. vyměnila za ekstasi mystickou; všecky své tvůrčí síly věnovala církvi. Ta zapsala vděčně její jméno do kalendáře a doposud odměňuje úctu k světici výnosnými odpustky, ale vděčnějším ještě měl by býti Terese de Jesús plemenný genius španělský, jehož přítomnost ozřejmuje každá řádka jejích děl, každý odstavec jejího životopisu. Nezdá se pouhou náhodou, že právě v Praze konali církevníci tak rušnou oslavu světice španělské. Zároveň s jejím svatořečením stávají se pobělohorské Čechy s Prahou v čele náboženskou. a kulturní provincií španělskou, a již zdobný verš Svatopluka Čecha vyslovil v oslavné ódě na Calderona lítost nad tragickým paradoxem, že tento nový vzdělanostní prvek přicházel k nám jako nepřátelský prvek, provázen krutostmi propagandy protireformační: Týž duch, jenž Tobě v duši zbožné níti/nadšení posvátného plameny jak běsný démon záhuby se řítil na kraj náš zpustlý, národ zlomený .- Ale neznamenalo pro nás Španělsko XVI. a XVII. věku skutečně pranic víc~ než protinárodní a často nelidský fanatismus jesuitských misionářů? Sama Praha barokní odpovídá na to záporně. 61