jímž v duchu dobových zásad restaurační~h byla podniknuta dostavba. chrámu svatovítského jako úzkostlivá napodobenina nov'b~ gotická, byl nesporně omylem jako tak· mnohý podnik historismu výtvarného. Byly však také pouhým omylem ony národně kulturní intence, z nichž před sedmdesáti lety v;zešla myšlenka dostavby? Válečná doba, kdy jsme se naučili lépe rozuměti naší tradici i v jejích skrytých kořenech, darovala mně poznatek, že ony záměry nebyly jenom omylem. Ve třicátých letech stával nad hrobkou králů a knížat českých v dómě svatovítském zachmuřený básník K. H.Mácha, zahloubán v elegíi bez naděje, ve vyčítavý smutek ze zašlé velikosti bez útěchy - svým citovým romantismem, kterému chyběl jakýkoliv politický smysl, typický představitel svého pokolení. Ale již o patnáct nebo dvacet roků později za úsvitu konstituce spojovali romantikové političtí z generace následující s viděním staré české slávy požadavek její obnovy. V kapli svatováclavské dumali o korunovačních klenotech, o koruně, která se zaskvěje na hlavě českého krále, o praporci svatého Václava, jak z hradu zavlaje nad Prahou. Toto 1!otické češství netajilo svého náboženského posvěcení a vyústilo pak v programstátoprávníj byla to mocná a působivá koncepce obrozenská, kterou jenom zvolna vytlačilo demokratické češství přízvuku husitského. Z ní vznikla myšlenka "obnovení, zachování a dostavění hlavního chrámu svatého Vita na hradě pražském", jak ji v čtyřicátých a padesátých letech horlivě propagoval bodrý kanovník Václav Michal Pešina, jemuž se Havlíček štiplavě posmíval, že "svatého Víta dokončovati začíná". Více než prvků církevních bylo v celém hnutí za dostavbu pražské katedrály onoho vlasteneckého historismu, jenž si obnovu českého státu nedovedl před, staviti bez korunovační pompy v svatovítském chrámě podle cere, monielu lucemburského. Zdálo se jenom důslednýmktokem, jestliže politický návrat ke Karlovu státu bude připravován výtvarně návratem k plánům Parléřovým a provedením jejích ... dostavba dómu svatovítského se cítila jako velký symbol dosažení státní a národní samostatnosti české. Pomalu se však pokolení odcizila této koncepci. Místo národní katedrály zaujalo v srdci lidu národní divadlo, rovněž stavba sym, 58