ského v mohutný obrys celistvý, pouze zde spadá s Čecha, s M'oravana a Slezáka všecko místní, malicherné, úzkoprsé, třeba í za cenu ztraceného svérázu. Do Prahy musil přijíti Mistr Jan Hus, aby vyzrál v tvůrce národního jazyka, tam Josef Jungmann se stal otcem národního písemnictví a tam se musil usaditi i Bedřich Smetana, měla-li se zroditi národní hudba umělá, spanilejší a vždy věrná sestra národní poesie. Moravský poutník stál u Národního divadla, když jeho myšlenky, nyní. již usmířené a laskavé, dospěly k Bedřichu Smetanovi. Jak se cítil zavázán' tomuto velkému krajanu svého děda I Neomeškal nikdy příležitosti, aby poslechl v Brně neb v Praze "Prodanou nevěstu", ale teď měl duši plnu "Dalibora", kterého uslyšel v těchto dnech. A právě tam bylo soustředěno vše, co Prahu navždy činilo srdcem národa a proč bylo nutno, ale i lehko prominoutijí její vady a slabosti: touha po velikosti, odvaha khrdinství, smysl pro monumentálnost ..• Kde jinde než v Praze mohl drahý umělec stvořiti tot.o dílo takřka ujišfující, že žízeň národa po velikostí bude přece ukojena? Veliký mír, ale nikoliv již úsměv rozhostil se dojatém •.• chodci v duši, stav to skoro náboženský. Cosi podobného zažil nedávno u hrobu svatého Václava, kam si zašel prohlédnouti starodávný osníř a přilbici a kde najednou stál mimoděk v slzách a s rukama sepiatýma v modlitbě. Za koho to vlastně prosil tehdy Boha a dědice české země? Teprve teď to ví: za pevné a věrné spojení všech složek národní duše, z Dichž každá zachovávej svůj ráz, svou příchut, svou zemitost, za spojení ve vyšší celek soustředěný k velikostí a k hrdinství. A uvědomuje si to nyní před Národním divadlem tváří v tvář Hradčanům, jihl blažeností, že si s Prahou přece jen porozuměl. 13