PŘEDMLUVA Jako hoch neměl jsem větší touhy než stálí se básnJkem. Pokoušel, cvzčžl js~m se a byljsem šfasten, když jsem naU!Jl jakési technické obratnosti. Kroužení veršu a nalézání obrazu naplňovalo mne tajným blaženstvím, a nelitoval jsem času, abych studoval a napodobž! dobré vzory zprvu jako nemotorný učedník, později jako mladičký příslušník cechu, jemuž jsem přísahal věrnost, dříve než jsem na to měl právo. Ale vnitřní hlas mně stále říkal, že básníkem ještě nejsem, ajak jsem čekal, faž na hovor okamžiku odpovím melodickou a obraznou mlUVOU ,básnickou. Nemělj'sem se toho dočkati, nebot' kritická soudnost, l . kterou mne, bohqdíky, Obdařil osud, vyvedla mnevčaszbásnic kého sebeklamu. Zvolil jsem si naopak povolání, v němž nesmí se naslouchati, co našeptává okamžik, i kdyby to byl hlas jasnovidné. intuice, a kde čistota i spolehlivost díla závisí na pomalé, opatrné, metodické průpravě, krajně nedůvěřivék tom,!, co snaží se vnuknouti chvíle. -- Protože však jsem nepřekonal zcela svou starou náklonnost hovořiti s okamžiky, zvolil jsem si místo nedostupného výrazu básnického alespoň formu feui/letonu pro tyto důvěrné rozmluvy. Vím, že tato forma nepožívá valné vážnosti, a že se označení "feui/letonista" pžívá často jako přezdívky, chceme-li spisovatele snížiti. Nasadil jsem své nejlepší síly, abych s toho slova sňal hanlivý přízvuk a o svých besídkách s okamžiky a s čtenáři pracoval jsem často s nemenší péčí než básník o svých verších; Snad právě v nejmenších z mých črt jest nejvíce úsilí stilistova, a nejvíce umění zkratky - ani v básni nerozhoduje délka. Hovory s okamžiky Jsou ovšem namnoze příležitostné, a leckdy mně šlo právě O to, abych nesetřel s nich pel chvíle jako se zralé švestky, kterou si trhám se stromu na své zahradě. Přes to jsem nedovedl z této knihy, která nechce býti soustavnou a učenou, nýbrž naopak rozmarnou a básnickou, vyloučiti několik kusů,jež by snad někdóraději označž!jako essaye ;jesf konečně lhostejno, zda okamžik, kt~rý mně je přinesl, předcházely. hodiny studia.