překvapí dojista u listu, u jehož kolébky stál Jan Neruda, který po léta řídil J. V. Sládek, za nějž se postavil Viktor Dyk, nesporně tři básnické osobnosti co nejcitlivější v otázkách národních a podivuhodně nadané instinktem pro samu podstatu češství. Závažné tyto námitky byly ostře formulovány již na prahu let osmdesátých,když škola národní uznala za nutno, úporně vystoupiti proti »nenárodnosti« světoobčanských Lumírovců, a přece východiskem obou znepřátělen)Tch táborů byl vlastně starý názor jungmannovský, že naše písemnictví má usilovati o dosažení klasické dokonalosti, jíž dojde jednak soutěží s pokročilejšími literaturami, jednak pěstováním národní osobivosti - Lumírovci zdůrazňovali uměleckou soutěž s vyspělým západem, ono pověstné, horečné a marné dohánění Evropy, národovci ukládali (často s nepříjemnou naléhavostí veřejných pedagogů) péči o domácí svéráz, spojujíce jej v apriorním sebeklamu s domnělou slovanskostí. Nedorozumění, jako zpravidla, zakládalo se méně na zásadách nei na temperamentech a zálibách, tl také dorozumění, k němuž nakonec došlo, nebylo tak důsledkem stanovisek vzájemně vyjádřen)Tch jako temperamentů ochladlých a únavy starobné. Národní poslání »Lumíra« však nezáleželo v tom, že se za všemi postoji pohrdlivého světoohčanství skrývala poctivá a pokorná snaha o zvýšení české slovesné úrovně, tím méně v tom, 286