a rozmrzplý Vrchlický ve stínu života tesklivě pozoroval skvrny na slunci, byla úloha »Lumíra« dohrána, a udeřila chvíle, aby přešel do rukou těch, »kdož v žití řadě jsou prvé«. Mladší pokolení nemínilo v něm ovšem obnoviti dekorační romantiky, ale nenavázalo ani již poměru k uměleckému realismu, jejž hyl »Lumir<~ vždy přehlížel a často zatracoval. Přežilá zatím zásada »umění pro uměnÍ« nahrazena byla renesančním úsilím o poesii, která vycházejíc ze živúta se k němu vrací, ahy jej množila a zvyšovala. Soběstačnosti hásnické, která se příliš často zvrhala v osobivou samolihost, dostalo se korektivu živější účasti kritickou. Ale i mladší Lumírovci podrželi individualismus, zi'lstali věrni francouzské orientaci, zachovali pozorný kult form); s různým nákladem ducha i výrazu dokazují meditace Šalrlovy i kroniky Hladíkovy, rosudky r.I.'heerovy i kritické studie Sezimovy, že se zásadní tradice lumírovská udržuje i nadále. Tradice lumírovská 1 Čítáme občas, že vlastně nehyla než násiln)Tm a neorganickým popřením toho, co si podle vývojové logiky zaslouží, aby hylo nazýváno českou slovesnou tradici, jak ji vypracovalo národní ohrození a že by jí tedy vlastně příslušelo označení revolučního rozvratu, vyplynuvšího z pyšné svévole umělci'I, necitelných k přirozenému rytmu duchovních dějin českých. Tvrzení to stejně duchaplné jako příkré