kdy se zdlily býti zajištěny veřejně poiitick~ podmínky pro klidný vývoj kulturní, kdy zásadní boje literární se starovlasteneckou úzkoprsostí a s mravopočestným svatoušstvím byly vítězně vybojovány, když za mužným hloučkem statečných průkopníků nastupoval celý mlad)' šik pokračovatelů, a to nejen básnicky nadšených a novinářsky zaujatý'ch, ale také již - přípravou pro nedalekou českou universitu - vědecky školených, bylo možno založiti opravdovou revui uměleckou. V ní N eruda, ještě horlivý kosmopolita, avšak již bez jednostranností mladičkých chtěl stvořiti citlivý a hybný orgán pro české evropanství kulturní: »Lumír« měl pevně tkvíti v životě, ale podávati především jeho umělecký květ; měl vyjadřovati duchovní bratrství svobodného Čecha s ostatními národy novodobé Evropy; měl s půvabem, který mohl býti viněn z hra·vé poživačnosti, ale nikdy z pedanterie, seznamovati s hodnotami a výtěžky poznání naukového. Počátkem 70. let odkládá Jan N eruda germanofilské sklony své mladosti a učenlivě se přiklání k .Francii; získá si na cestách světem Jakousi kmitavou lehkost vznášejíCí se volně nad věcmi; odvrací se ode všeho mravního vychovatelství, které bylo pozllstatkem z buditelských dob. Takov)' jest i »l...umír« za jeho krátkého řízení, a tyto rysy jsou pak vystupňovány za jeho nástupcú, Lumírovci osmdesátých let, kdy vedle Sládka