svištíce již vesměs do věnců náhrobních: vymitila-li si mužná důslednost mravního hrdinství Iosudově opravdového lyrismu Josefa Václava Sládka na konec podiv a úctu i u protivníků, zústává Jaroslav Vrchlický i nadále postavou problematickou, ano spornou. Nikdo nepochybuje více o hodnotě jeho vrcholných uměleckých děl lyrických, která jako zralé modré hrozny a hebké tmavorůžové broskve visí ve zlatém vzduchu umělé renesance, za to sama kulturní metoda je·ho tvoření, sám patos jeho evropského úsilí, sama inspirace jeho estetického snu soudí a odmítají se stejně vášnivě jako v době »Dojmů a roz marů« neb »Hudby v duši«, a v nich se soudí a odmítá zároveú celý směr »Lumíra« v jeho letech vrcholných. Bohužel, Vrchlický nepřestává býti málo znám, ale bohudíky, přestává býti lhostejným, což jest pro básníka dojista sudbou nej· krutější; nevím, zda přece jeho díl není více hoden závisti než osud třetího z velkých lumírovcú, Julia Zeyera, na jehož dílo se pomalu a jistě kIn· de prach vážnosti zbožné, avšak neúčastn,:-, Stojíme snad právě nyní na samém hřebenu kulturního proudu, který podle zákona dialektického procesu vystřídal v prudké antitési estetickoindividualistickou vlnu lumírovskou, i dostačí mnohému pozorovateli veřejně politické úspěchy přítomného směru za dostatečn)T důvod jeho úplné správnosti; právě proto se dnes cítí tak 279