se chystal vyžít své jinošství a mužství. N' a rozhraní stojí jeho druhá kniha, případně napsaná »Těžká hodina«, opravdu dílo, v němž trpce sládne krev, a bolestně se chvěje hrůza porodních bolestí nového člověka a nového sociálního řádu. Již v první jeho sbírce sluje jeden oddíl »Dkřižované srdce« takřka odpovědí na půvabný sensualismus předchozích čísel; jako Fausta po tragedii Markétčině se ho chápe celá bída člověčenstva. Avšak v »Těžké hodině« se ho již nechá, pe, nýbrž se přímo do něho přelévá - zření subjektivní jest v duchu nové estetiky zrušeno, aby ustoupilo napiatému úsilí o objektivaci básnickou a o sociální integraci. Byl-li Jiří Wolker dotud lyrickým strůjcem prostičkých a oduševnělých zátiší, stává se nyní básníkem epickým. Obnovuje sociální haladu, jak ji u nás po prvé vytvořil mladý Neruda, ale podle své tendence a mocí své prosté názornosti činí ji přístupnou i prostému čtenáři a zároveň jí dává širší dech, rozsáhlejší výstavbu, jako by chtěl, aby se její žebra, podepřená o pilíře hluboce zazděné do lidského hoře, klenula až do vzduchu metafysického, Kde jeho druzi, vyznávající s ním kolektivismus a proletářský mesianismus revolučního přízvuku, psali veršované programy a nesouvislé invektivy s ohrazovou neb rétorickou přízdobou, dovedl Wolker vytvořiti postavu a děj, figuru a příběh,