všecko bylo tak střízlivě na dlani a když každá kontura měla podmanivou tvrdost. Zdálo se nám to výtvarným výrazem pruského studeného rozumu, který slouží ještě mrazivější vůli a postupuje s ní za mocí a za výbojem. Tehdy, ještě za života anglické královny Viktorie, bylo Německo na vrcholu své síly, proti níž nikdo v Evropě neprotestovnl; chystalo se strhnouti Rakousko na SVOll stranu do té míry, aby se stalo bezmocný'm; dělalo úspěšnou politiku koloniální; císař Vilém II., přes komedianství svého imperátorského přehozu, byl obecně uctíván, a komu se nelíhila jeho imperialistická romantika, ten se od ní utíkal k mnohem nebezpečnějšímu politickému realismu zbožněného Bismarcka. Ladislav Hofman, jenž pracoval u Bismarckova životopisce Maxe Lenze 11 sám nebyl, alespoň se začátku, málo oslněn složitostí a pr'esností německé metody pracovní, hyl pruským imperialismem berlínského slohu přímo zdrcen. Co v něm bylo chorobného, jemného, slabého, to se zároveň podivovalo německé vúl i k moci a zárove:řl se jí obávalo; etické jeho svědomí bouřilo se proti koncepci, že moc jest právo, a dovolávalo se humani· ty, národní uvědomění české, procitlé nyní po období experimentující mezinárodnosti, říkalo si !itále s vý-čitkou: ~r II are s, G a II i 11, a g i tur, Osvojil si příliš zorný úhel pruský, ač se tomu bránil, podceňoval ostatní složky evropské poli-