rikvelkého slohu; v tom se sl10dova1 se svýni českým učitelem, jenž stále po rankeovsku povzbuzoval žáky, aby pátrali, jak se věci vlastně zběhly, ale promíjel jim povinnost o tom vyprávěti. Což neznamenalo také v literatuře impresionistické umění konec epiky~ Generace historiJdI, která dozrála po Hofmanově smrti, šla již zcela jiný-mi cestami, vyhýbajíc se jak krajnostem individualismu, tak jednostrannému přeceiíování prvku ideového v dějinách. V tom jsou za jedno Pekař i Šusta, Krofta i Heidler, z nichž poslední se mně málem zdá býti Hofmanovým úplným protinožcem: muž činu proti snílkovi, mistr sporé a tuhé linie proti virtuosu polostínu a temnosvitu, jasné poledne proti jitru plnému par a písní, duch politický proti filosofu a básníku; jen ta tragika nedožitých osudů, jenom předčasné brohy na Moravě spojují dva z~í.stupce protileh l)'ch směrů v našem dějepise. Dozrávaje vědecky, Ladislav Hofman hledal téma úměrné svému nadání, a obě, po nichž sáhl, ukazovala, že své síly chce změřiti na látce značně velké. První nadhodil mu ještě jeho učitel, jenž si přál od svého vyvoleného žáka uspokojivou odpověď na otázku, jak se zrcadlila francouzská revoluce ve veřejném mínění své doby; kdyby byl hýval Hofman zdráv, nebylo by mohlo pro něho b),ti problému vítanějšího. Zde, jednaje o zrození moderní Evropy demokratické, mohl pro-