u českých žáků francouzského klasika nabývá sklonu impresionistického, patrno to zvláŘtě ve slohu obou, jenž nemá pevné výstavby, tuhé linie, epického klidu, nýbrž rozst.řikuje se do rozechvělých větiček, vzrušených nápovědí, zámlk, svědčících, jak se pisatel nad událostmi zamýšlí, hrouzí do sebe, naslouchá vlnění svého nitra. Jaroslav Goll, dokonalý učitel přísné odborné kázně, nedovolil ani sobě, ani svým žákům umělecký poměr k historické látce dříve, než se jí nezmocnili důkladnou průpravou heuristickou a kritickou, k níž vedl především, dobře věda, že silný duch, opravdu tvůrčí, se v ní neztratí, nýbrž na· opak otuží, aby rostl. Ladislav Hofman si vy·sloužil své dějezpytné ostruhy monografií z XV. věku, »Husité a koncil basilejský v 1. 1431-1432<{, kde vědeckému positivismu Gollovy ~koly stojí nejblíže. Husitské téma u českého dějepisce jeRt vždycky názoróvé e x per i m e n t ume r II c i s a dvojnásobně II ducha filosoficky vzdělaného a nadaného jako byl Hofman: vezme si z české reformace náboženské zorný úhel pro naše celé dějiny a pro zjišťování myšlenkového obsahu našeho národního života 1 Ladislav Hofman toho neučinil, a ani myi:;Ienkový vliv profesora Masaryka, jehož výklad národního obrození odmítl v bystrém článku o Dobrovském, ani osobní styk s Denisem, nepohnuly ho, aby pozměnil své stanovisko, jež bylo snad podmíněno sklony katoli-