zolícím příchozím l1ylo kouzlo - svěží ÍnIacfost, která bývá ráda svedena a sama také svádí. Hofman zvyšoval tento půvab koketerií duševní hry, maskující se jménem renanovského diletantismu a stupňující názor umělecký až k honosnému amoralismu, stavěnému na odiv s lehounkou ironií. Nebylo v tom příliš mnoho nebezpečí, je:l.io velmi brzy bylo jasno, že Hofmana před estMstvím zachrání jeho silná vášeň vědecká, daleko přesahující intelektuální zvědavost studentů z prvních ročníků. Filolog nezvykle sčetlý, jen~ se hmoždil se starofrancouzskými texty a učil přesné metodě duchovědné u Gebauera, přestoupil záhy na historii, a zde jej čekala velká událost jeho života, seznámení s Gollem. I odečteme-li mnoho vznětlivého a blouznivého, co žák vnášel do svého poměru k mistru, na nějž nikdy nedovedl hleděti skutečně kriticky, zůstane ve vztahu obou kus osudové sounáležitosti. Jaroslav Goll byl starším zástupcem téhož kulturního typu, jehož mladší fázi ztělesllOval Ladislav Hofman, a, to nejen proto, že se u obou historiků s přísným naukovým smyslem pro detail pečlivě ověřený a kriticky zjištěný pojilo umělecké porozumění tvarům a odstínům života a myšlenky. široká chápavost u obou byla stupňována ve filosofický diletantismus, jenž se Rnaží vmýšlet a vykládat, nedbaje valně hodnocení a soudu - jest to typ v podstatě renanovHký;