Králové, dúvčrné studium Mickiewicze a Renana,silný sklon ke kultuře románské učinily žáka Vančurova II Masarykova velice resistentním proti nebezpečím cítění a smýšlení protestantského; ukázalo se také v jeho pracích historických. Než, Hofmanovy deníky nejsou jenom vyznáním lásky a zpovědí svědomí, nýbrž především zápisníkem ideí, dojmů, karakteristik, ironických nápadů pozorovatele a vnímatele zcela bezprostředního a krajně bystrého; poznámky o knihách a o lidech ukazují ke kritické schopnosti, která se často zmocňuje intuitivně toho, čeho llemá mladý pisatel nedoloženým ještě zkušeností a diskursivním úsudkem. N a posledních stránkách Hofmanova deníku hasne tento ohňostroj ducha, který vnímá, vykládá, ironisuje, a souďčí i analytický dar Hofmanův obrací se skoro v)Thradně sám proti sobě, někdy s tvrdou příkrostí, která připomíná místy sebetrýznění v zápiscích Theerových ... připozdívá se. Nakonec mlhy pokryjí vše, jakýsi lkavý hlas vzdáleného zvonu se tratí v dálce, hasna, umlkaje; ano, byl to umíráček - Do Prahy na universitní studie přišel devatenáetiletý Ladislav Hofman na podzim roku 1895; pamatuji se ještě dnes, jak slunná, zářivá, opojná byla ta jeseň, která nás v Praze tenkráte uvítala a takřka polaskala. Praha, velký kvas dojmu Ipodnětů, ok'ouzlovala, ale také v mladistvém rů· ~44