realistický, omezující se dlouho na mladý učenecký svět. " právě pro toto křížení dvou současných a různorodých hnutí nemáme nad Hofmanovy deníky dokumentů obsažnějších. Vznětlivý jinoch horké krve a sensitivních čiv se ve svých denících vi,dy zpovídá, žaluje na sebe, obviňuje se, ale více než zpovědi najdeme v jeho zápiscích erotických vyznání, která předmětům své touhy se neodvážil pověděti, a jež proto musil svěřovati papíru. U Hofmana mají někdy melancholické kouzlo jeho miláčka M usseta a jindy koketní hru ironie macharovské, jak byla tehdy módou mezi mládeží, ale občas se vrhá mladý student, jenž hřešil více v myšlenkách než v životě, na svou erotiku s ostrými zbraněmi analysy Bourgetovy, kochaje se visisekcí svých citů, velmi nestálých a často až sentimentálních. Jde-li o úzkosti náboženské a mravní, béře se sám velice pateticky a někdy až po masarykovsku přísně, jakoby na důkaz, že nečetl svého Tolstého a Dostojevského nadarmo a že nestudoval a nepřekládal francouzských moralistů bez užitku. Zdá se, že byl hluboce nábožensky založen a že osobního poměru k Bohu nikdy nepozbyl; zoufalé hovory s Otcem na smrtelné posteli jsou u něho tak opravdové, že vylučují možnost pouhé pósy neb stilisace. Byl synem obce nábožensky velmi smíšené, a snad proto si dovedl zachovati rodinné katolictví čistěji než jeho druhové: pobyt v Hradci