ještě jednou k mistrovi, kterého byl již opustil, jakoby elegicky a na rozloučenou, chtěje mu snad říci, že Německo Bedřichovo nabylo v bránícím se srdci vlastním vrch nad jeho Francií, hrťIza ze síly nad radostí z lehké krásy, svědomí vzpírající se koncepcím jen dynamickým nad amoralismem uměleckým. A zde, v tomto konfliktu, zobrazeném pj"ímo symbolicky poslední Hofmanovou četbou, hlásila se třetí tragika jeho, ne pouze čistě osobní, nýbrž docela typická pro jeho vrstevníky, jež představoval tak plně a světle jako nikdo druhý. Proto HofmanťIv rťIst, vývoj a pád jest zkratkovou historií jednoho pokolení. Iáterárním památníkem tohoto Hofmanova typického postavení uprostřed jeho současníkťI zústanou jeho deníky, vyplňující celý svazek jeho slovesné pozi'lstalosti a převyšující důležitostí patrně jeho odkaz vědecký. Od studentských let časně vyzrálého gynmasisty v Hradci Králové sahají přes Prahu, Berlín a Paříž až do soumrač' ných dnťI brněnských. Nejsou psány ani se stejným tempem, ani se stejnou zevrubností, nebo! v dobách mučivé a neplodné sebeanalysy se stávají velice výmluvnými, aby skoro nadobro zmlkaly v období vědecké tvořivosti. Hnutí pokrokové žije v nich svěže a mladě, byť ne pokrokářství celé, nýbrž jenom ze svých posledních fází, kdy obsah politicky ustupoval již náplni lierární, a kdy o mládež akademickou počal zápasiti směr