kem hodů a eksiasí duchovních, stejně horkých, leč daleko složitějších. Na vrcholu svého tvrzení přiřkl konečně Otokal' Březina nový úkol krajinářskému prvku své poesie: zpívaje chválu a slávu velikých kosmických dějů, zrodu, snoubení, odumírání a přerozování živlů, jimiž mohutně znázorňuje osudy lidského ducha v rámci vesměrné harmonie, zhušťuje do nich synteticky krajinné pohledy a obrazy, plné pohybu, vzruchu, dynamiky - všecka analytická pasivita někdejšího impresionisty jest překonána nadobro, a podrobný empirism jest pohlcen obzíravým pohledem do samých prazákonů pohybu a dění v kosmu. V čele tu stojí slaNná »Píseň o slunci, zemi, vodách a tajemství ohně« z »Větrů od pólů«, soupeřící s hymnami dávných náboženství; prolog se zkratkovým obrazem východu slunce tkví ještě v starší technice krajinářství Březinova, kdežto ostatek nese se již v plné volnosti nové písně kosmické, pro niž statický postřeh jest leda náznakem dynamického děje. V >,Stavitelích chrámu« pracuje poeta touto technikou nejraději, i když jde o intimnější dramata, než onde hyl hodokvas živlů: v tomto ZPllsobě syntésou jiter, polední a jar odpovíd:í duše na zvědavé otázky o obsahu země (»Tělo«), takto (v »Apoteose klasů«) dějinami role a obilí vypráví dílo tvořivého ducha životodárného i v pracích smrti; takovou řadou dramatických obra-