vé zkušenosti o probouzení se empirického člověka k absolutnímu poznání. Není jinak ani s Březinovými zářnými a žárnými obrazy letních krajin, vystupňovanými často až k palčivé intensitě tropické. Jsou tu především proto, aby básník symbolisoval svůj mystick)' nález o »poledním zrání« jednotlivce a člověč<'lstva k intuici, k lásce, k radosti, onen základní článek mužné své moudrosti; mají však i úkol náladově dekorativní, pro nějž využívají smyslových poznatků zplozených v rozkoši ze slunce, barev, tepla; právě v nich osvědčila. Březina, jakých služeb mystikovi prokázal sensualista, který vypil všecky šťávy, ohně a duhy pozemské, ahy z nich vytvářel nové kosmické obrazy. Bylo by opsati celé pasáže z »Posledního zrání«, horké opojení vstupu »Lásky«, tnneční nedočkavost »Letního slunovratu«, slastnou hrůzu temného líčení »Veder«, ahy bylo jen poněkud naznačeno umění, s nímž se Otokar Březina zmocnil všech léků a jedů léta, h)"řícího na zemi a v duších. J sou v těchto jeho feeriích vegetativního šílení a tropického rozkošnictví místa, při nichž nelze si nevzpomenouti na malířskou obdobu českou, na grafiku a plátna Maxe Švabinského, právě jako zádumčivá jara Sovova vzbudila pamět Preislerov)'ch panneaux; arciť to, co malíř, pohan a hedonik, vyžívá až na dno v ohjetí hmoty a ve splývání s ní, jest básníku-spiritualistovi jenom zna ~34