ku, v propastně hlubokých nocích a v letních krajinách ovládaných poledním žárem a vyvrcholen)!m zráním; obměňujeť je v neúnavných variacích stále nového ladění. Březinova noc z doby, kdy došel mystické jistoty, není ani děsivá, ani prázdná, ani V)! směšná, jako byla tragická noc zoufalého nihilisty Máchy; zní to přímo jako odpověď iniciátoru české lyriky filosofické na jeho výkřik: »l'emné hlubiny se hrozím, ach! a k světlu! nelze jfti!«, ujišťuje-li se jeho dědic a protinožec v tajemném průvanu proudícím z otevřených oken noci »přítomnost dn~hého žití jsem cítil«. Proto hvězdy nad kvetoucími jabloněmi a nalitými poupaty růží září důvěrně (»Kde jsem už slyšel ~«, proto v toužebné hudbě měsíční zvoní echa tónů, jimiž jásá slunce neviditelné (»Noci«), proto za mytologických nocí, osídlených snílky, kajícníky a milenci nadějí, zní šeptání, že míle každou minutu do moře světla padáme (»Zas ve vidění prorockém«); proto pod nesmírnými světelnými kalichy hvězd, za šumu prvních zelení a jarních vod vzpínají se duchové ruce dřímajících dělníků k výšinám, aby objaly světy (»Jarní noc«). Tyto noční krajiny, mysticky transparentní v temnomodré své kráse, nejsou již jen sceneriemi duchovních dějů, nýbrž zároveň jejich symboly; každý malebný postřeh, napřed zbavený jevové jedinečnosti a povznesený k výši typické, znamená spolu kus myšlenko 233