obraz prvků reálních, ale ladění již úplně nového. čtenáři mohlo by se snad zdát, že dozrávající líchy, kterými bezdětný hospodář kráčí, vlní se stejným rytmem a v téže narzivělé plavosti jako obilní lány na Českomoravské pahorkatině, ale jejich klasy zrají září měsíční, na jejich meze padá rosa hřbitovní, jejich večer provát jest oddechem věčných vod a províván větry zámořskými - není to krajina empiricky dojmová, nýbrž syntetická, stavěná ne již podle symbolické potřeby. Knihou takových krajinomaleb syntetických a symbolických jsou pak »Větry od pólů«, Březinovo dílo nejopojnější a nejjásavější, duchovní bacchanale poznání a radosti ze světa co nejsložitč'jšího a nejbarvitějšího, symfonie duchovních superlativů; ve »Stravitelích chrámu« stupňuje se toto umění ještě, aby v »Rukách« bylo podřízeno potřebám básníkova hymnismu. Otokar Březina naučil se zhušťovati typy a barvy tisícerých krajin v jeden obraz sytý a živoucí až k přepětí, v morfologickou zkratku, shrnující nepřehledné množství intensivně prožitých jednotlivin, v typickou abstrakci, která se přímo láme a puká srostitými svými podmínkami, získanými stejně výbojnou imaginací jako prolínavou pozorností smyslovou. Ve dvou skupinách scenerií se zalíbilo nyní básníkovi především a to spíše z myšlenkové náklonnosti než z dojmového přebyt-