píatý šerem«). To vše jsou autentické dojmy a nálady impresionistovy z jeho domova, se západního i v)'chodního úbočí Českomoravské pahorkatiny s celým místním svérázem kraje přísně zamračeného, jehož smutek pod úsměvem slunce roztaje jen na několik týdnů v náhlou a opojenou radost nemocného, kterého pustili do kvetoucí zahrady zalité sluneční září. Ale již cyklická řada obrazů ve vděčné modlitbě k zemi »Vězeň«, nad jiné příznačné pro první období Březinovo, kde básník až tématicky rozvedl svůj krajinářský empirism, zavírá se rozhodnutím k útěku z pozemského domova; oslovujet zemi, svou »N ejatou«: »v teskném nadšení vzlétám osvobozen z tvých lokt'ů vysněných.« U konce jsou krajinomalby, jež byly stavy duše s reálním základem zkušenostním, u konce náladové záznamy zrakových vzpomínek z domova, u konce pozorná a vznícená pasivnost analytikova, která svět přijímala, atomisovala, interpretovala. Tento únik z krajin empirických do krajin ko:p.struovaných zapsán jest velmi zřetelným písmem hlavně v rozmezném »Svítání na západě«, kde jej ohlašuje několik míst vstupní »Modlithy ranní«, instrumentované se závratným uměním na přechodu z končin pesimismu a smrti do prostorů života, víry, božství a lásky. Poeta, dotud »vyhýbavý a kleslý milenec snu«, odhodlává se oddati »jiskřivému pohledu dne, v něm:ž